Monday 6 June 2011

41 km tur/retur i Bassano, Italia

Lenge sida siste innlegg nå, men nå kommer en serie fra siste tids flying. Starter med en flott 41km Tur/retur jeg fløy sammen med Jan Richard Hansen og Jan Rogndalen. Vi starta en liten gjeng fra Costalunga-starten (S)  forholdsvis tidlig og ingen hadde egentlig noen spesifik plan. Det var en stund svakt forran start, så jeg bestemte meg for å stikke over dalen og til hovedstarten (1), og ble derfor for sein til å bli med Jan Richard og Jan, som tok av rett etter meg og kom seg opp over Costalunga, til Rubbio (2). Dermed fikk de litt mer distanse enn meg.
Første halvdel av ruta
Jeg fløy ut til Monumentet (3) og tilbake til hovedstarten mens jeg venta på at de skulle komme tilbake. Over hovedstarten fikk jeg igjen besøk og vi stakk ut mot Monumentet, fin bobble her og raskt videre øst.
Ved neste dalkryssing sleit jeg stort. Hadde en mye dårligere linje enn JR og Jan og endte opp dritt-lavt over den, fra før, lave åsryggen (4) som går ut her og til elva (6). Lå en stund her å stanga i motvind og nulla før jeg fant ei grombobble over huset på østkanten (5) av den lave åsryggen. den steig godt med 4-5 hele veien opp! Heldigvis for meg sleit JR og Jan også med å finne noe fornuftig her, så jeg kom meg opp til dem i denne bobbla. Da vi hadde toppa ut her ble vi møtt av ett seilfly som kom fra øst. Han lå ett stykke under oss og skrudde på hjørnet av fjellet på østsida av elva.
Nå bar det rett inn i bolla (7) på andre sida av elva, i følge JR kunne det dra av kraftig her og være forholdsvis turbulent, men i dag var det ganske så fint her, om enn litt vindfullt... Vi ble liggende å søke litt i bolla før vi fant noe med mat i. Jeg og JR kom oss opp først og venta en kort stund på Jan som kom raskt etter. Det var ikke akkurat dagens høyeste, men det var i det minste nok til å komme seg over ryggen og antenna (8), for så videre nedover dalen :) Herfra og ned til vendinga gikk ting ganske enkelt, skrå medvind førte til raske, gode sklistrekker og høye bobbler ga oss god arbeidshøyde. På grunn av kraftig iversjon og nærmest null utbytting av luft siste ukene (?) var det ganske disig. Det var derfor ekstra kult å ta ei bobble helt opp til inversjonen og se dis-laget ligge som ett tykt grått teppe over landskapet og ikke minst se skybasen lengre inn i fjella stikke opp av dette disige teppet!


Andre halvdel av ruta
Vi fløy så langt vi hadde lov til (i dalen (10) vi snudde ved er det en CTR som vi ikke har lov å fly inn i) og jeg spurte like greit JR og Jan om vi ikke skulle prøve oss hjem igjen også! Jeg må ærlig inrømme at jeg hadde null tro på at vi skulle klare det. Hovedgrunnen til at jeg spurte var egentlig at det ville gi oss en kortere haike/transport tilbake til byen. Jeg visste av tidligere erfaring at det ikke var videre enkelt og komme seg tilbake, dels grunnet få mennesker som ville plukke opp haikere (spesielt tre mannfolk!) og dels på grunn av ett stort fravær av offentlig transport (måtte går 3 timer sist gang før jeg fikk haik inni her, buss/tog eksisterer ikke)
JR og Jan var ganske enige i at vi like greit kunne prøve oss tilbake, så da gjorde vi det. Det skulle vise seg å bli en knotete oppgave. Den tidligere skrå medvinden var nå, av naturlige årsaker, byttet ut med tildels kraftig og skrå motvind! Vi klarte å karre oss bortover langs med kammen, men kom du rett over ryggen så komprimerte vinden ganske kraftig og faren for å bli blåst bakpå var i aller høyeste grad reell! (Bak åsen var det litt mye flora, les SKAU) Så det ble å prøve å ligge litt framfor toppen og helst over! Rett på østsida av antenna møtte vi på Hanglider-konkurransen, det virka som de hadde ett vendepunkt litt lenger øst for der vi møtte dem. Vi hanga/skrudde oss litt opp her til vi så at vi hadde høyde til å lempe oss over ryggen med antenna igjen. Her, nesten rett over antenna, traff vi på dagens beste bobble, den steig jamt og fint med 7 hele veien opp!!! HG'ene så dette og hang seg på! 


Så gjaldt det å krysse over elva igjen og tilbake på den lave åsryggen. Igjen endte jeg opp lavt her, men denne gangen var jeg heldigvis (for meg riktignok) ikke alene! Vi kom alle tre lavt inn. 
Vi skrudde på noen småsaker rett ved der jeg tok grombobbla tidligere på dagen, men alt vi fant var slappe ettermiddagsbobbler uten no særlig mat i. 
JR kom seg litt høyere enn meg og Jan og stakk raskt videre oppover åsryggen. Jeg og Jan derimot endte opp farlig lavt og var begge to ganske skråsikre på at "her lander vi". Jeg fulgte etter Jan utover mot flata (11) og gode landinger, men var litt usikker på om jeg ville nå fram. Jeg sikta meg inn på ett lite jorde jeg trodde jeg kunne nå og samtidig lempe meg over ledningene som gikk på kryss og tvers der nede. Kanskje 100m over bakke fant jeg ei lita bobble jeg så vidt vant 1-2 m per runde i og meldte raskt i fra til Jan. Etter få sekunder lå vi å søkte og skrapa sammen.Vi vant Stadig noen få meter og etter kanskje en 15-20min med intens konsentrasjon og søking tikka det jamt oppover med 2 m/s, som økte til 3-4 m/s litt høyere opp!!!
Vi toppa ut maks høyde her og så nå JR ligge å skrape terrenget ett godt stykke forran oss. Vi sklei storfornøyd høyt over han, men han var raskt oppe nesten i samme høyde som oss. Herfra (12) hanga vi oss videre bortover. Jeg og Jan klarte så vidt å lempe oss over siste kollen (13)før dalkryssinga mot Monumentet. JR kom ikke så høyt og måtte derfor fly rundt hele kollen!!! Han ble derfor hengende litt etter.
På solsida av denne kolle lå det en flott 3-4 m/s bobble. Herfra var det bare å ski rett hjem! For en fantastisk følelse!!!! 
Når jeg kom tilbake over hovedstarten hadde jeg såppas god høyde at jeg like greit tok turen over Costalunga igjen, for å få en ordentlig tur/retur!!!


Hele ruta vi fløy
Jeg og Jan landa vel omtrent samtidig på hovedlanding (L) med kanskje dagens breieste glis!! Dette hadde vi virkelig ikke trodd vi skulle få til da vi snudde 41 km lengre unna! 
Litt seinere kom også JR inn for landing, etter over 6 timer i lufta!


Det var sjeldent godt med no mat og litt vannlating etter landing :P


Tusen takk til JR og Jan for en fantastisk fin tur! 
Min aller første tur/retur var det også :)

No comments :

Post a Comment