Friday 10 June 2011

Årets første Norgescup!

Og da var vi i gang med sesongen her hjemme! ENDELIG!
Turen gikk til Hallingdal og første omgang i Norgescupen.

Lørdagen var første dag med oppgave-flying. Starten gikk fra Liagardane (S) og vinduet åpnet 1230. Jeg tok av ca kl 1300 og etter litt knoting nede i lia lå jeg høyt oppe med resten. Nå var det bare å holde høyden og vente de siste 15 min til starten gikk. Det burde vært lett skuring, men jaggu pokker ble vi ikke flusha ned hele gjengen!
Bilde 1, dagens oppgave.
Jeg lå kanskje 1 km bak start og 1200m over og det var bare så vidt jeg klarte å karre meg over ryggen bak start! Her snakker vi brødsynk!!!!
Jeg ble nå liggende å klore nedi lia øst for start (1) sammen med noen andre. Vi fant ei svak drifter vi ble med oppover heløt til starten gikk. Eller skulle gått blir vel mer riktig for min del. Vi hadde 2km radie på starten, jeg hadde prestert å sette radien til 400m (rød sirkel rundt "S")... TABBE!!!!
Dette medførte at jeg måtte fly 1500m tilbake mot start, motvinds, for å ta starten! Tapte masse tid på dette og da jeg kom tilbake til samme stedet bobbla lå noen minutter tidligere, var den borte. Klarte å klore meg fast på noe annet småtteri og endte med å stikke retning Gol i ca 1000m!!! Det er lavt!!

Fikk ett par runder over ett jorde oppi lia litt lenger fram (2), før jeg fant ut at det drifta for langt bak i skauen. Stakk nå mot kollen med antenna (3), der jeg så noen andre skru. Kom inn litt under toppen og klarte å henge meg opp til litt over før jeg måtte stikke videre.
Kom inn med max 100m på dalbunnen nedafor Flatagrov-starten (4). Her klora jeg meg fast i noe annet småtteri. Klarte bare så vidt ta denne! Det var ei lita hissig i fillerblåst bobble, typisk Flatagrov bobble med andre ord...
Den drifta såppas godt at jeg til slutt endte rett over første turnpoint som var skianlegget i Gol!! Ikke dumt det da! :P
Men oj! GPS'n viste 5km/t bakkefart, men om dette var forover eller bakover er svært uvisst...
Nå ga jeg mer eller mindre opp, stakk mot hovedlanding i Gol og hadde i grunn tenkt til å lande. Men da flyr jeg inn i ei diiiiiger laminer 3 m/s bobble, rett over "sentrum"! Denne ble jeg med helt opp til skybas før jeg begynte stampinga mot neste turnpoint, som var halvveis tilbake igjen til Liagardane.

Sklituren bort tok vel ca 30min og jeg kom fram sammen med to andre, omtrent på høyde med åsen. Heldigvis lå det ei god bobble rett før punktet, så det var bare å skru seg opp igjen til skybas så fort punktet var tatt, grei skuring!

Nå var det å komme seg nesten til Nesbyen for å ta siste turnpoint og så komme seg tilbaket til mål i Gol. Det skulle vise seg å bli lettere sakt en gjort!
Jeg kom inn over Gol i skybas og var fortsatt rimelig høyt rett før der dalen bryter av 90 grader. jeg sikta meg nå inn mot Veikulnatten, som pleier å være en bænkers trigger!
Dagens oppgave sett fra start og østover mot Gol.
De to andre jeg hadde flydd sammen med kom nå inn skrått bakfra på andre sida av dalen og jeg bestemte meg for at det er bedre å være 3 som søker enn å søke alene, så jeg sklei bort til dem. Tabbe nr. 2... Vi fant ikke en dritt! Det var litt småpip her og der, men vi var så godt som parkert i hjørnet av dalvinden (5). Bare så vidt det penetrerte.
Sikta meg på nytt mot Veikulnatten, denne gangen 800m lavere enn i sted...

Det endte som det måtte, med landing på ett ny-gjødsla jorde (L). Naturligvis... Heldig for meg så hadde det vært godt med solinnstreåling her å møkka hadde tørka inn, tror det ville vært en kjip jobb å vaske av vingen etterpå!

Det viste seg at nesten alle hadde blitt satt ned rundt omkring her. Alle parkert av dalvinden.


Forklaring til bilde 1:
TP = Turnpoint/vendepunkt (Tallene beskriver rekkefølgen vi skulle innom turnpoint/vendepunkter)
Gul sirkel rundt TP = ca radie rundt turnpoint/vendepunkt (400m)
Svart sirkel rundt "S" = 2km radie, den jeg skulle ha satt
Rød sirkel rundt "S" = Radien jeg faktisk satt, ca 400m
Rød sirkel rundt Mål = End of speed, slutt på bruk av speedbar. (du er i mål, men må fortsatt fly inn til 400m radien (gul sirkel) for å få tidspoeng)

No comments :

Post a Comment