Wednesday 29 June 2011

Endelig tilbake i Vågå!

Da var jeg endelig tilbake for å fly fridistanse i hjemlandet!
Rikssenteret ligger nede for telling etter den siste flommen, men Stein-Are har sannsyneligvis fått fiksa nytt sted som er klar for innflytting snarlig.

Det ble med en tur i hælja, men fin var den :)

Ligger over Vinstra å skrur.
Det var siste dagen på Ungdomsuka og ting tok litt tid. Vi var på starten rundt 11-tida.

Oppe på starten var det en jevn baktrekk med noen termiske pulser inn. Skyene så allerede fine ut, så det var bare å gjøre seg klar. Etter litt fram og tilbake på starten stod jeg starklar kl 12:14 og startet ganske umiddelbart.
Det var allerede to som hadde startet og det vistes tydelig at det var løft uti der.


Dagens rute
Jeg tok av i en god syklus og etter en 4-5 legg fram og tilbake foran start, lå jeg i fine 360'er, med kurs mot skybas2100m.
Bobbla ble en del treigere høyere opp, så jeg måtte leite litt, men tok første skybas rett over Skagsnebb (1).

Herfra og inn til Heidalen (2) var det safing som gjaldt. Jeg ville ikke bøste i Vågårusti, sånn som jeg og Fred-Arne hadde spøkt om rett før start. Jeg var vel under 1700m en gang. Stort sett holdt jeg meg rett under skybas.

Over Vinstra.
Utsikt videre sørover og dit jeg skal
Kom inn over nord sida av Heidalen med god høyde og til min store glede lå det fine cumuluser spredt ut over hele fjellryggen. Fant noen smågreier akkurat i det jeg lempa meg over toppen og ned i den sydvendte sida inn i Heidalen, men etter dette var det slutt. Begynte nå å stusse litt på om jeg ville bli den første gjennom historien som bøsta i Heidalen! Av alle steder!
Så nå ett slags "nes" (3) som stakk ut fra fjellsida og ut i dalen, jeg var godt under toppene og tenkte at denne kanskje kunne hjelpe meg. Jeg ble liggende å leite litt over toppen før jeg fant ei lita hissig bobble som løsna over ei seter med ett liten vann. Klora meg fast til bobbla som etterhvert ble en jamn fin 3-4 m/s bobble som tok meg hele veien opp til skybas 2150m. Jeg ble nå liggende under ei lita skygate som danna seg over hele fjell ryggen! Dette taima jeg perfekt gitt!

Sikta nå rett mot Torgeirkampen (4) og neste bænkers-bobble.
Bobbla lå der den og turen opp til neste skybas gikk raskt, 2200m denne gangen! Skya her var faktisk så god at jeg lå i skysug helt ut til midten av dalen mot Teigkampen, men her var det også slutt. Det sank godt helt til jeg nådde over på andre sida av dalen og lå midt over toppen av Teigkampen (5). Her fant jeg ei lita 0,5-1 m/s bobble som jeg fulgte opp til ca 1500m før den døde ut og jeg ble tvunget til å sikte mot Vinstra, som hadde ligget badet i sol hele tiden.

Selvportett
Kom forholdsvis lavt inn over Vinstra, jeg hadde ikke høyde til å komme inn ved HG-rampa en gang. Her ligger det som oftest ei bobble, men denne gangen hadde jeg ikke høyde nok.
Morten kom nå inn på radio, han hadde landet i Vinstra og stod nå langs veien rett ved rundkjøringa. Han kunne informere om at han hadde møtt på ei relativt hissig bobble rett over byggefeltet som ligger rett over Vinstra, kursendringen ble umiddelbart gjort og jaggu lå ikke bobbla der fortsatt! Takker for den Morten! :)

Jeg ble med opp til 1500m nok en gang før bobbla forsvant! Pokker... det ble å rote og leite en stund. Vurderte også å krysse over på vestsida av dalen. Det virket som det var mindre skygge her, men ulempen var at solvinkelen var ikke like god. Jeg droppet det og satte kuresn mot Harpefoss da jeg ikke fant noe mer.

Nok en gang sank det godt på sklistrekke. Det virket som at løftet her var svakt og lite, men synkområdene var massive og kraftige. Begynte også å kjenne litt svak motvind(!) for første gang nå.
Kom fram til kammen (6), rett nord for Harpefoss, litt under toppen. Klistra meg inntil fjellsida her i desperat leiting. Jeg hadde nå vært så flink at jeg hadde flydd meg rett inn i ett skyggeområde! IDIOT!!! Hvordan kunne jeg unngå å se det?!
Jeg hadde flaks og skyggen lå kun over toppen mens sola bakte godt nede i dalbunn. Jeg fant noen små-saker som jeg hanga meg litt og litt opp på, helt til jeg så vidt klarte å lempe meg oppover toppen og begynne å skru 360'er. Bobbla her var kraftig, men litt rotete i starten. etterhvert som jeg fikk jobba meg opp over 1400m dro den av og peaka på mellom 6,5 og 7 m/s! Nok en gang effektivt opp til skybas, denne gangen 2250!

Glad og førnøyd i skybas
Nå fulgte det ett laaaangt sklistrekke. Det sklei heldigvis godt, jeg hadde endelig truffet på ei god linje! Fant noen småpip her og der, men ikke noe å begynne å skru på i denne høyden. Begynte ikke å skru før jeg nesten var framme ved Frya, her fant jeg noe som virka som en stabil fin 2 m/s bobble. Begynte å skru helt til den plutselig forsvant på 1500m... Så var det bare å skli igjen. Vurderte å legge meg over kollen ved Frya, men valgte heller bare å passere over ryggen som gikk opp fra Frya istede. Det ble å sikte mot noe som minna om ett bilopphuggeri (7) mellom Frya og Ringebu, og ganske riktig lå det ei bobble her. Området hadde liggi i skygge en stund, så det var ikke mye kraft i denne saken, men den tikka da jamt oppover med 0,5-1 m/s, enkelte ganger peaka den til og med på 2!!
Det virka en stund ganske så lovende, helt til varioen viste 1500m og bobbla forsvant, igjen... så nå at det begynte å sprekke sånn smått opp over Ringebu og bestemte meg for å gi gass.
Så da trampa jeg på, bare for å se at glippa tetta seg igjen...

Utsikt nordover fra over Harpefoss.
Jeg kom herfra.
Sikta derfor rett inn mot åssida og gårdene som ligger der. kom inn noe lavt, men fortsatt med såppas høyde at jeg hadde muligheten. Glien ble bedre og bedre jo nærmere åsen jeg kom og jaggu fant jeg ikke noen småbobbler også! Disse var knøttsmå og ikke spesielt kraftige. Jeg klarte en, kanskje to runder før de forsvant.
Jeg la så medvinds bortover sida sånn som Ronny har sakt. dette pleier som oftest å virke, men ikke denne gangen.

Det ble å makse ut distansen, for så snu opp motvinds og vips var man på bakken.

Hentetjenesten gikk overraskende lett, det viste seg at Jon hadde landa på hovedlandinga til brandstadkampen, ett jorde som lå ca 500m bak meg og at Øyvind hadde landa ikke så langt fra Tretten og nå var på vei mot oss med bilen til Morten.
På tur hjem ble det å stoppe på jobben til Morten i Vinstra for litt påfylling av kaffe og is før turen gikk videre for å hente biler i Heidalen (der de hadde starta).
Morten kjørte meg så like greit inn til Vågå. Tusen takk for den!

Kort video fra turen

No comments :

Post a Comment