Wednesday 8 June 2011

Neeeesten til Gardasjøen

Denne gangen startet vi på den første starten av hovedstartene, den jeg synes er best; gress-starten (S)!
Igjen var det duket for en flott distanse tur, og denne gangen fridistanse!!

Jeg startet sammen med JR og Jan i dag også og planen var først og fremst å komme seg til Rubbio (3), den samme starten som PG konkurransen startet fra (Trofeo Montegrappa).

Ruta
Vi kom oss forholdsvis greit opp foran start og stakk raskt til Costalunga (2), som ikke produserte de grommeste bobblene helt enda. Det ble å ligge å jobbe med no småsaker helt til vi bestemte oss for at dette gadd vi ikke lenger, og så stikke mot Rubbio.
Ved Rubbio hadde vinduet for konkurransen åpnet og det lå masse konkurransevinger i skybas og på vei opp.
Her var det litt smårotete luft, så da JR foreslo flatlandsflying var jeg helt med. Vi stakk litt før Jan og fant ei lita fislebobble vi lå å venta i. Da Jan kom stakk vi nesten umiddelbart. Jan bestemte seg nå for å fly tilbake, han hadde visst ikke helt trua på flatlandet sa han...

Det kan nevnes at noen dager før jeg kom ned hadde visst en tysker prøvd seg på nesten samme ruta som jeg og JR nå skulle fly. Få hadde trodd han da han sa at flatlandet funka svært bra! Vi skulle nå vise at tysker'n faktisk hadde rett!

Jeg fant ei slapp fislebobble over første landsbyen (4) vi kom over, det ble å ligge å jobbe litt med denne for å få høyde til å nå neste by (5). Vi vant noen hundre høydemetere før vi stakk.

Det skulle vise seg å bli ett laaaaangt sklistrekk bort til neste by, det tok nesten en evighet å komme fram og det eneste vi fikk på veien var noen småpip i varioen som holdt ca 1 1/2 runde før det ga seg.

Endelig var vi kommet fram til byen, her måtte det da slippe! Men faen så lavt vi var!!!
Vi så to store industribygg i utkanten av byen og bestemte oss for å stikke dit. Dette var siste mulighet, fant vi ikke noe her var det bare å prøve å tre seg ned på det lille jordet ved siden av byggningene, eventuelt lande på taket (!) av byggningen. Her var det full gutsing! Alt eller ingenting!!
Ca 20-30 meter over enden av siste taket begynte det å småpipie litt for oss begge. Vi klora oss fast i det lille som var. Her var det bare å holde fokus. Ett lite uoppmerksomt sekund her og vi ville begge stå på bakken! Dæven som jeg konsa... Det gikk saaaakte og smått oppover, meter for meter, etterhvert ble bobbla litt sterkere og straks lå vi å cruisa i en laminær fin 2-3 m/s bobble! JOHOOOO!!!!

Så var det bare å sikte på neste by (6). For å få ett god sklistrekk brukte vi motorveien under oss. Vi antok at denne ville trigge og la oss ca der vi trodde bobblene ville komme med tanke på dagens vindrettning og styrke, samt vår egen høyde. Og jammen viste det seg å virke!!! Hadde småpiping i varioen halve veien bort til neste landsby.

Her kom vi fram med ganske komfortabel høyde, men bobblene her var ikke fullt så enkle å ta. Eller det vil si, for MEG var de ikke det. JR derimot, spratt opp som en tørr kork, og vips var han i skybas mens jeg knota laaaangt under.

Etter mye ufokusert vasing fant jeg endelig noe med mat i, en jamn 2'er. Det var nå jeg la merke til det lille akroflyet som lekte seg over småflyplassen vi passerte for ca 10 min siden (!) *grøss* Glad jeg ikke befnt meg der nå! Omtrent samtidig kommer JR inn på sambandet og kommenterer akkurat det samme! Jeg ligger nå å flyter sakte oppover og har pokker meg også underholdning å se på! Det er slettest ikke værst å fly PG! :)

Det tok sin tid, men endelig var jeg neste i skybas. Bobbla var nå såppas svak at det ikke var noe poeng å ta den høyere opp. JR lå nå ca 100m over meg.
På grunn av all disen var det vanskelig å se hva vi hadde foran oss, da spesielt med tanke på skyer. Men JR lå helt oppe i inversjonen og så ei lita sky som jeg ikke hadde sjangs til å se. Så da stakk vi mot skya over første åsryggen (7).

Her kom jeg også inn med god høyde og JR spratt nok en gang opp som en kork! Skal si den fyren er dyktig til å skru!!! Jeg derimot var nok en gang alt for utolmodig, fikk i utgangspunktet en flott 2'er rett under JR, men ville ha mer! Så dermed forlot jeg det flotte løftet og bega meg innover dalen, dårlig ide! Her fant jeg hovedsakelig turbulens... Lite å hente her, så det var bare å stikke lengre inn, medvinds.
Da jeg endelig fant noe her inne, ble det å drifte enda lengre inn dalen, for så få ett helvetes motvindslegg ut igjen.
Til slutt fikk vi samla oss i skybas og vi stakk videre bortover.

Herfra var det ganske grei skuring, ting gikk forholdsvis enkelt. Men ved første bobbla støtte jeg på ett småfly (8) som passerte i min høyde ca 500m lengre fram! Jaja, han flyr da VFR han også... Håper virkelig han har øya med seg.
Vi tok dagens høyeste (9) i siste bobbla før landing, på sklistrekke her kunne vi faktisk skimte Gardasjøen (10) laaaangt der framme i disen, Hadde vi bare fått ei bobble til!
Da vi kom ut i dalen vi landa ved så jeg til min store forskrekkelse at alt av landingsjorder var borte! Alt var vinranker!! (Det skal nevnes at på jorder med vinranker står det støpte betongstolper eller tre-stolper i jorda for å holde vinrankene oppe. Jeg har per dags dato ikke landet på ett sånt jorde, men kan levende forestille meg at det er noe kjipt å tre seg nedpå en av de stolpene *au*)
Så da jeg ikke fant noe endte det med topplanding (L). JR tassa også inn etterhvert.

Vi var vel begge ganske sikkre på at dette ville bli en seeein kveld, for ikke å si en tidlig mårra! Jeg var helt overbevist om at vi ikke ville være tilbake i Bassano før tidligst neste morgen...

Så for å få litt fortgang på sakene tassa vi ned til nærmeste landsby for å vente på bussen. Her ble vi like greit plukket opp av ett italiensk par som kom fra Verona (dit vi skulle for å ta toget hjem). Vi ble kjørt helt til inngangen på togterminalen, ikke værst :) Her gikk det raskt unna, vi fikk etter litt flaks bilett på siste toget som skulle dra 5min seinere. Vi slang oss på og tre stopp seinere stod vi i Bassono hvor det tilfeldigvis sto en taxi å venta på oss!

3 timer etter at vi landa stod vi igjen på Tilly's med like stor glis som dagen før :D

No comments :

Post a Comment