Tuesday 21 June 2011

Norgescup i Hjartdal

Så var det igjen klart for ny Norgescup runde og denne gangen i Hjartdal! Værmeldinga så rett og slett strålende ut og optimismen var vel etablert i ett svært så fly-hungrig hode :D

Torsdagen startet med mye vind, kvelden før hadde jeg sett en fem etasjers lenticer over fjellet i sør, absolutt ett tegn som ikke lover godt. Kan si det sånn at det var ikke noe mindre vind i dag... Oppgaven ble kanselert og jeg strøk til skogs. men først ble jeg med Frode, og noen fler, til Seljord. Stort mer er det ikke å si om denne dagen, paraventinmg på sitt beste ;)

Fredagen kom og håpet var igjen skrudd opp langt over skybas! Vi tassa hele gjengen opp til hovedstarten og der stod det ok inn, om enn litt ujamt. Det var nemelig meldt nord-vest, en vindrettning som man veit at denne starten liker dårlig... Men stod da i allefall pulsvis inn, eller mere inn enn bakfra i allefall...
Oppgaven ble etterhvert satt, den gikk fra start, ned til Seljord og litt forbi også tilbake igjen til hovedlanding i Hjartda. Dette så ut til å kunne bli en flott omgang!
Det drøyde en god stund, men etterhvert ble det satt at vinduet åpnet 1500 og starten gikk 1630. I overkant seint på en så fin dag spør du meg, men greit nok, de visste vel noe jeg ikke visste :)
Klokken ble nå en gang 1500 og så fort Tomas ropte ut "Vinduet er åpent!!!", kom bakvinden... Og den blei der!
Vi endte med å sitte på start i seks timer før vi tusla slukøra tilbake til Fjellstuga og en trøste-pils...

Så! Endeleig skulle vi få flydd litt! Lørdagen var her og fattern skulle komme på besøk for å kikke på Norgescup i paragliding for første gang. Heldigvis ble det tidlig beslutta at vi skulle bruke Uvås-starten (S), så da var det å mikke med transport opp dit. Jeg var blandt de siste som ble plukka opp fra hovedlanding og var derfor så heldig at jeg fikk sitte på med traktoren! Artig å sitte på hengeren og høre Pantera dundre fra iPod'en :P Bare synd jeg ikke hadde strøm på GoPro'en...
Det ble en god tuslings opp til starten, fin halvtimes rusling i ok tempo. Vel oppe på starten stod det fint inn, så her var det bare å pakke ut og gjøre klar!
Men igjen ville arrangøren av en eller annen grunn drøye det lille ekstra, heldigvis fikk Ronny som han selv ville, altså en "tidlig" start. "Tidlig" fordi det var jo egentlig ikke en tidligstart, klokka var nesten 1500 da jeg starta og luft-starten gikk ikke før 1530!!
Vi kom oss nå i allefall i lufta hele gjengen og 5 min før starten gikk var jeg oppe med hovedgaggelen. Snakker om perfekt timing!!!
Mot første turnpoint hadde jeg ett supert glistrekke, jeg starta vel å skli på rundt 2300moh og halvveis til punktet hadde jeg 2350!! Det eneste som var litt kjipt var at de som hadde valgt en mer nordlig linje hadde hatt ett enda bedre glistrekke og var nå ca 100m over meg igjen... Jaja, ma får vel trampe litt mer speedbar da :P
Tok første turnpoint (TP 1) ganske greit og la på skli tilbake mot neste (TP 2), som var starten. På tilbakeveien var nok sklistrekket litt dårligere, det ble å skru litt småsaker her og der for ikke å komme alt for lavt. Tapte mye tid på dette og tapte nok enda mer da jeg kom meg over starten og andre turnpoint, surra alt for mye her og drifta vekk fra punktet. Fikk omsider tatt punktet, men måtte ha litt mer høyde før jeg stakk mot siste turnpoint (TP 3). Igjen ble det mye sløsing av tid i svake og udefinerte bobbler... Stakk tilslutt da jeg hadde fått nok av 1,5-0,5 m/s bobbler... Ble enda mer småskruing, denne gangen sammen med Thor Erik Stranna og Kristian Anderson (?). Vi holdt på helt til vi kom til begynelsen av kryssinga av Flatdal (1), her fikk Thor Erik og Kristian høyde fort, mens jeg var nødt til å få litt mer høyde før jeg kryssa. Ble liggende å leite litt før jeg fant noe med mat i, men da bar det opp til 2250, så var det bare å trampe pinne å gli. Selve kryssinga gikk greit, lett medvind ut til punktet og lett motvind tilbake. Kom tilbake med ok høyde og så til min store overraskelse at Thor Erik lå under meg å skrapa!! Jeg tanka ca 200 høydemeter før jeg bestemte meg for at jeg hadde nok høyde til å komme over flata og inn til mål. Men med en gang jeg gikk ut av bobbla traff jeg brødsynket. Å fy faen som det sank!!! Jeg var nå hellig overbevist om at jeg aldri i verden ville nå over flata og dermed hadde bæsja heftig på leggen... Karra meg saaaakte over kanten og jada! her begynte det sånn smått å pipe igjen!!! Hanga meg langsetter kanten til jeg bestemte meg for å krysse flata. Kom inn i mål med goooood høyde. ENDELIG!!! Dette var min aller første målpassering i Norgescup og det var DIGG!!! Spirala meg ned og landa i komfortabel avstand fra pakke-feltet (ca 3m :D)
Fattern hadde til og med blitt litt interessert i en tandemtur! Å han som alltid har vært så skeptisk. Jadaså, så får men vel lufte gammern en dag da.

Siste dag og nok en gang var forventningene skyhøye! Sola bakte tidlig på mårran til tross for litt vind. På vei opp til start var forhåpningene fortsatt høye, men det skulle fort endre seg. Jeg hadde akkurat rukket å pakke ut vingen, sjekke liner og legge vingen i snurp i skyggen i det cirrusen kom...

Det ble med den ene omgangen på Lørdagen, men den var absolutt fin nok :) Så alt i alt veldig fornøyd :)

En liten video Tore Flåten har laget fra oppgaven på lørdag: http://www.vimeo.com/24664655

No comments :

Post a Comment