Thursday 23 June 2011

Pinsetreff og NC Hvittingfoss

Endelig var det flybart! Jeg stakk hjem på lørdagen da jeg var drittlei av å sitte å vente i regnet, men så søndagen så brukbar ut. Dro hjemmefra kl 0630 da brifing var satt på skolen i Hvittingfoss kl 0800.
Jon og Tore hadde bestemt at vi skulle til Hjartdal for å fly oppgaven i dag. det viste seg å være litt av ett sjakktrekk! De traff for å si det sånn :P

Ankom start (S) som en av de første og det stod fint inn. Her var det bare å pakke ut og gjøre seg klar. 
Etter en rask og effektiv briefing på start var oppgaven satt, Hjartdal - over Blefjell og inn i Numedalen med første vendepunkt - mål i Veggli, 64km oppgave.

Skrur mot skybas over start.
Starta ca 45 min før starten gikk. Det var litt treige forhold lavt foran start, men det tok seg opp når man kom høyere, det skreik fint i varioen på tur opp til skybas :) 
Ble liggende å duppe i skybas i en 15-20min før starten gikk.

Vi var en stor gruppe som lå i skybas i det starten gikk og jeg klarte greit å holde følge med teten (riktignok med 100% speed). Hadde en god linje og holdt høyden fint i forhold til åpenklasse-gutta.
Vi sikta mot nærmeste sky (1), men da vi kom fram her var det ikke stort annet enn små-pipling vi fant.

Andre bobbla,
 Gaustadtoppen under
raisersettet.
 Kjell Harald (oppe) og
Gunnar (nede) er også med
Så nå to andre som hadde en flott bobble litt øst for meg, vi var en god gjeng som pila rett dit.
Kommer fram litt under de to vi så ligge å skrur og hiver rett inn i en 4-5 m/s bobble! Fabelaktig!
Det spratt raskt opp til skya som danna seg rett over duken og kursen ble satt rettning Tinnsjø og Blefjell.

Halvveis til Tinnsjø så jeg Bjørnar og Bjørn ligge å skru lavt (2), og de kom fort opp. Jeg stakk direkte dit, men i det jeg kom la de på gli... Det var fortsatt en god bobble her, så ble med den noen hundre meter før jeg stakk etter teten, som nå lå rett over Tinnsjø.

Over Tinnsjø (vannet på bilde) !!!
Trampa flat pedal hele veien bort (100% speed er gode greier). Teten lå å skrudde litt lenger framme (3) så det var bare å peke snuta så i lende og trampe pinne.
Teten stakk typisk nok mot Blefjell 100m før jeg kom fram, jeg bestemte meg allikevel å fortsette dit de hadde liggi å skrudd, da jeg trengte litt mer høyde for å komme inn på Blefjell noenlunde høyt.
Men her var det pent lite gitt! Fant en 1'er som kom og gikk litt, men det var alt... Fikk med meg Frode og en til og stakk mot Blefjell.

Skrur lavt ved Blefjell
(i bakgrunnen)
Inne ved Blefjell blåste vinden 90 grader på sida og det var lite å finne. Vi var en gjeng på 7-8 piloter som fløy litt ut fra veggen (4) og lå å skrapa på noen små driftebobbler vi bare så vidt klarte å holde høyden på. 
Nå begynte folk å gi seg, de var visst ikke så intressert i en lang utmarsj. Men jeg bestemte meg for å gutse, en times ekstra utmarsj kan man offre. 
Einar fulgte på litt under meg og sleit fælt, han stakk etterhvert utover sletta for å få mere høyde og da så jeg ikke mer av han. 
Jeg klarte å karre meg opp over platået og stakk innover mot en solvendt kolle (5) med ett vann rett under, oppe på platået. jeg tenkte at her måtte det vel komme opp noe. Det lå også en cumulus over kollen, så dette burde være rimelig bænkers. Og ganske så tiktig, her lå det en fin 3 m/s bobble og vips så var jeg i skybas igjen!

Så nå at det lå ei flott sky (6) rett over vendepunktet, satte kursen mot denne og trampa pinnen i bånn.
Halvveis framme så jeg at det ligger en gjeng å skrur ved vendepunktet og er på tur opp til skya! Dette er jo bænkers!
Skybas over vendepunktet ligger noen hundre meter lavere enn oppe på platået på Blefjell, så jeg kommer inn ca 100m under skybas og linker opp med gjengen der, som nå er på samme høyde som meg. Det er en gjeng Ozone R10.2 og R11 som ligger der og vi begynner å gli etter noen få runder under skya. 
Jeg blir naturligvis hengende etter, selv om jeg ligger på 70 - 100% speed hele veien.

Jeg ser de fremste akkurat klarer å lempe seg over kollen foran mål og bestemmer meg for å bunkre litt mer høyde midveis (7) for å være sikker. Alle R10 og R11 dropper dette og sklir fint rett til mål. Jeg skrur meg hallveis opp til skya som ligger litt bak kollen og sklir inn mot mål jeg også. 
På veien skjønner jeg at jeg mest sannsyneligvis ikke hadde trengt å skru de ekstra meterne. Etter kollen og helt inn til mål er det ett digert belte som løfter godt. Tipper det jamt steig med mellom 3 og 4 m/s!!!
Dette medfører at jeg kommer inn i mål med kjempe god høyde, nesten like høyt som jeg stakk fra vendepunktet!!!!

Passerer mål med kjempehøyde!
Tid for litt lek :P
Da jeg passerer mål finner jeg ut at jeg, istede for å sette 400m radien rundt mål, hadde satt den rundt start... Instrumentet viser at jeg har 56km igjen til mål... Jeg tipper meg til hvor mål er og ligger her en god halvtime å surrer for å være sikker på å ha tatt 400m radien.

Resten av gjengen lander på ett enormt jorde rett sør for Veggli, det vil si alle bortsett fra Gunnar og Kjell Harald, de lander midt i Veggli "sentrum", sånn for sikkerhets skyld :P

Plutselig dukker også Einar opp! Jeg var sikker på at han landa bakom Blefjell, men han hadde pokker meg klart å karre seg opp og kommet seg i mål rett bak meg! Bra jobba!!

På vei ned kvitter jeg meg med litt høyde med noen pingl-overe, merkelig det der at det føles så mye mer ekstremt ut enn det det egentlig er... hehe.

Lander glad og fornøyd på traktorveien som går gjennom jordet (L), sammen med Ronny, Bjørnar, Trude, Ole Jonny, Kenneth, Bjørn og Lars Tore og Einar.

Mens vi står der å pakker kommer også svensken (Tobbe) inn for landing! 

Det blir lenge å vente på hentetjeneste, jeg tilbrakte 4 timer på jordet før jeg fikk haik med Kenneth og Hilde til Kongsberg, hvor Anders kommer kjørende fra Hjartdal med min bil, tusen takk! :)

No comments :

Post a Comment