Friday 25 May 2012

Nære nok?

Dagen er torsdag 24. Mai. Stedet er Espesetra i Heidalen.
Etter store forhåpninger for uka som har vært, har det blitt skuffende lite lang-flyving. Noe har vært grunnet dårlige rutevalg og andre har vært mer uheldige omstendigheter, men nok om det.
Denne torsdagen skulle det flys!

Over Kvitefjell. Rondane og Frya i bakgrunnen.
Foto: Eirik Johansen
Vi ble etterhvert en god gjeng på start. Jeg og Stein-Are hadde overnattet nede i dalen og var tidlig på plass. Etter oss kom Jan Jystad, Cato Bakken og Christofer Owe, Jon Grande Dahl og Øyvind Bratberg kom også etterhvert.

Starten gikk mellom kl 1300 og 1400, med god spredning av de startende. Christofer og Stein-Are ut først, det går rett til himmels. Deretter Øyvind, Jan og Cato, de kommer seg også raskt opp. Jeg og Jon starter sist og som alle de andre kommer også vi oss raskt opp.

Topper av på 2200moh og sklir mot Torgeirkampen, som er første bænkers trigger på ruta. I dag er Torgeirkampen skuffende tom, jeg sklir over med bare noen små forsiktige enkelt-pip i varioen og finner ikke noe skrubart før jeg er over på sør-øst sida og midt ute i dalen der. Også detter er det lite trykk i, men jeg kommer meg allikevel opp til ca 1800moh og sklir rett mot neste bænkersboble.

Slapper av mellom slaga. Foto: Eirik Johansen
Tar med meg yttersida av Teigkampen i samme slengen, her er det null å hente så jeg fortsetter mot bekkefaret på andre sida av dalen. Glien blir bedre og bedre jo nærmere jeg kommer, dette må jo være bænkers! Det begynner sånn smått å pipe i varioen, jeg sklir videre for å få kjerna. Jeg prøver noen forsiktige runder, det går smått oppover, 0,2 - 0,5, men det er i det minste bedre enn synk. Jon kommer nå lavt inn under meg og Øyvind sliter over Vinstra. Jeg velger å bli liggende å drifte over mot Vinstra på det lille jeg har og nærmer meg gradvis Øyvind, som også har funnet noe småpippling.

Jeg kommer meg etterhvert bort til Øyvind og sammen finner vi ei lita kjerne som tar oss over inversjonen på 1600m. Jon har også funnet noe brukbart nå og er på tur opp. Sammen finner vi ei god kjerne som tar oss opp til 2200m igjen og sklir videre mot Frya.

Det er mye øst i vinden og vi blir stående å stampe litt krossvinds for å komme tilbake til solsida av dalen. Det er mye småpipling å finne på sklistrekket og vi stopper støtt opp for å prøve en runde, men ingenting med mat i. Først over Frya finner vi noe bra noe som tar oss opp på 2300m denne gangen.

Over Kvitefjell. Fåvang ligger i styrehåndtaket.
Foto: Eirik Johansen
På grunn av mye øst velger jeg her å skli rett mot Kvitfjell, Øyvind og Jon hiver seg med og over på andre sida av dalen banker jeg inn i dagens fineste boble! Øyvind og Jon kommer akkurat for seint inn og jeg ser de forsvinner under meg. Jeg topper av på ca 2600m og sklir rett mot Fåvang. Bruker sklistrekket til å filme litt. Det er ikke hver dag man sklir rett over Kvitefjell i over 2000m høyde!
Jeg ser innover Ringebu-fjellet og Tromsdalen som vi landa i dagen før. I dag blir det lengre tur ja!

Over Fåvang virker bobblene smårotete og rare, jeg blir sugd inn i noe vanvittig heftig noe som viser seg å gå opp med så mye som 0,2 m/s, hva faen er dette??? Finner etterhvert en dugbar kjerne og får igjen ca 2000m før jeg sklir videre mot Tretten og Øyer. Jon og Øyvind ser jeg ligger å skrur over Fåvang-sentrum-isch, det går bra opp med dem.

Nok ett langt sklistrekke bort til veggen ved Øyer, men her går det som forventa oppover igjen. Bobbla er ikke like bra som jeg hadde håpet, jeg topper ut på 1800m og bestemmer meg umiddelbart for å skli inn i Gausdal. Er ikke spesielt glad i Hafjell, det virker som ett termikk-tomt sted.

Jeg sklir enkelt over åsen og inn i Gausdal og finner raskt en liten driftebobble og blir med. Den stopper etterhvert i inversjonen på 1600m og jeg sklir videre. På enden av åskammen finner jeg endelig noe brukbart. Lå på 1100m i det jeg fant bobla og før jeg veit ordet av det ligger jeg igjen på 2300m! Digg med sånne bobler!!!

I "skybas" over Lillehammer. Foto: Eirik Johansen
På grunn av vindrettninga velger jeg vestsida av Mjøsa, men i dag er jeg ikke helt i form og istede for å fortsette over åsen og inn i neste dal (som jeg burde ha gjort) velger jeg det enkle alternativet og søker i sida av åsen ved E6. Her er det naturligvis helt dødt, men om ikke annet så er det god gli.
Jeg ender med å skli ut det jeg har av høyde og lander, til stor begeistring for unga som bor der, på en gård ikke så langt fra Biri. 98,5km ble det...
De som bor der er ute og griller og blir ganske overraska i det jeg plutselig kommer dumpende ned fra himmelen.
Pakker raskt og går ned til E6 hvor jeg overraskende fort får haik inn til statoil på Lillehammer. Her kommer Frode Halse og plukker meg opp. Stein-Are hadde landa i Gausdal og fått haik til Fryatun, hvor vi plukker han opp. Øyvind og Jon hadde på imponerende vis kommet seg opp over Lillehammer og landet i Næroset, til Øyvinds første 100km tur, grattis!!!!

Og selvsakt, tusen takk til Frode for kjøring opp til Heidalen etter bilen!!





Skrur over Lillehammer. Foto: Eirik Johansen
Sklir over Kvitefjell og mot Fåvang.
(Det ei boble over huset ditt Morten!)
Foto: Eirik Johansen












Landa på ett av de bakerste jordene.
Foto: Eirik Johansen
Tilbakeblikk mot Lillehammer.
Foto: Eirik Johansen

















No comments :

Post a Comment