Wednesday 3 July 2013

Lekne kysthang!

Jeg har lenge lekt med tanken om ett gresskledd kystheng hvor man kan leke seg i laminær vind, men jeg har aldri helt hatt tiden eller interessen for å aktivt oppsøke noe sånt, før nå!
Tidligere var vel tanken å ta en tur til Dune de Pyla eller Løkken, men hvorfor det? Vi har jo fine, lave kystheng her i Norge! Riktig nok ikke de store sanddynene, men allikevel!

Jeg fikk meg en liten forsmak da jeg reiset til Reve sammen med Robert Ødegaard i foorige uke, men forholdene var litt for kraftige til at jeg var så intresert i å leke for mye. WO med 100% speed er ofte en dårlig kombo...

I går fikk jeg derimot testet ut Obrestad i smør-forhold! Turen startet med tog fra Stavanger tol Nærbø og deretter en hyggelig times rusletur fra Nærbø til Obrestad Fyr!
Dagen statet med marginalt hang sammen med Dag Åreskjold, men det økte sakte på. Etter en time hadde det marginale hanget plutselig blitt et greit hang for 2 vinger. Dag hadde tatt av ved Obrestad Havn, mens jeg tok av ved Obrestad Fyr. Jeg ble først obs på Dag i det han kom flyvende fra havna! Det ble derfor en naturlig task å prøve å kble seg tilbake på hanget ved havna.
Vindrettninga dreide også litt mer fra vest til syd, noe som gjorde havna mer og mer aktuell, vindstyrken økte også gradvis. Til slutt var det ett enormt heng, men ikke for mye vind. En perfekt kombinasjon til WO og swooping!! Kristian Anderson tok turen innom som tredjemann på hanget. Og kort tid etter han kom det flere! Vi var en stund 5-6 vinger som lekte oss sammen.

Per Sandved tilbød seg å kjøre meg ti Sandnes, der han bor. Hyggelig det!
Men det skulle vise seg at Per hadde en firmabil i tilegg, så da tilbød han meg like godt å låne bilen!
Takk skal du ha Per!

Endelig fikk jeg prøvd meg på ett ordentlig leke-hang jeg også. Dette blir ikke siste gangen!
Bilder kommer seinere :)

No comments :

Post a Comment