Wednesday 23 March 2011

Stubai Cup med Nova-Teamet

På fredag gikk turen til Østerrike og Stubaidalen, som ligger rett ved Innsbruck, for å være med Nova-teamet på Stubai Cup!
Møtte en venn av Till (presse-ansvarlig i Nova) på sentralstasjonen i Munchen. Han kjørte meg hjem til Till hvor jeg sov over. Vi fant ut at det var like greit å ikke reise inn til Stubaidalen den kvelden da det var dårlig vær og ingen andre der.

Teltet er satt opp og vi venter på flying
På lørdags mårran dro vi inn til Stubaidalen og den lille landsbyen Neustift. Det var fortsatt regn og generelt dårlig vær. Lørdagen gikk stort sett med til å sette opp Nova-teltet og bli kjent med de andre team pilotene som var der.

Søndag og sol!!!!


Søndagen ble derimot noe helt annet! Vi våkna til strålende sol og små CUMULUSER!!!!!!
Det var ikke stappfullt på festival-området, men det var betraktelig flere folk enn dagen før :) Første demo-turen ble gjort ca kl 12.
Jeg fløy en Nova Ion Light 19, Nova's lettvekts EN-B vinge. Den veier ca 3,5kg og dette kjenner man godt på start! Kommer lett opp. Jeg starta forlengs og den kom lett opp over hode. I lufta kjentes den fortdsatt veldig lett ut, jeg tenker da på at den var veldig lett på styrelinene. Den karakteristiske Nova-handlinga er der, men det er nesten ingen motstand når du trekker i hyssingene! Egenskapene i termikk tror jeg er helt ok for en lettvekts skjerm, fikk prøvd ett par runder i ei svak boble rett over landinga.
Innsbruck nederst i dalen
Tur nr. to ble gjort med en Triton. Dette er en "eldre" vinge som sikkert mange kjenner godt. Mitt førsteintrykk var veldig bra! Det virker som den klatrer godt nok, men det som overraska meg var hvor stabil den kjentes ut!!! Den var rett og slett fantastisk å fly!! Satartegenskapene var også ikke halvgale, selvom den kjentes litt slapp ut i opptrekket (hadde forventa litt mer energi) men dette kan jo ha noe med lufta på/foran start å gjøre.
Ellers så virka det som den glei bra og hadde god handsoff hastighet. Glemte helt å teste speeden... Alt i alt veldig fornøyd :)

Lenger inn Stubaidalen



På mandagen gikk turen hjemover igjen.

No comments :

Post a Comment