Tuesday 9 August 2011

Hemsedal Open 2011

Siste Norgescup-runden for i år er over og jaggu fikk vi en knall omgang, selv om meterologene var usikkre.

Etter å ha kikka på værmeldinger gjennom hele fredagen ble det å pakke opp bilen og reise oppover i høljregnet (endelig funka også radioen i bilen! Etter litt sikkrings-tukling her om dagen...)

Lørdagen kom og sola strålte fra (nesten) skyfri himmel! Dette kunne absolutt bli bra!
Jeg hadde dagen i forveien blitt deligert det ærefulle oppdraget av å laste opp vendepunket til folk, men grunnet min grenseløse inkompetanse når det kommer til PC-bruk, klarte jeg lett deligere dette tilbake til Jan-Richard i løpet av en liten halvtime :P

Etter litt bunkring av flyproviant i Hemsedal sentrum, kjørte jeg inn til Grønndalen, hvor bussen sto å venta på oss på landing.

Turen opp til start gikk som normalt og vel oppe var første gjengen allerede i ferd med å sjekke liner.
Det ble litt venting og proviantering før briefing.
Oppgaven ble satt med vendepunktene: Start Grønndalen 1km - Hulbak Camping - PG-berget (Gol) - Landing Gol skøytebane, med start kl 1330.

Vinduet åpnet 1300 og noen piloter startet, resten av oss ble stående å se skyggen krype inn på start. Vinden begynte å øke på litt og ble skråere i tillegg, her var det bare å komme seg ut!

Jeg startet 1326, noe som viste seg å bli perfekt! I det jeg sklei over nedre start og mot Solheisen (hvor resten av gjengen lå på hang) hørte jeg fanfaren fra instrumentet som sa at "nå går starten" og jeg var fortsatt 300m innenfor radien, ypperlig!

Det ble å hange seg opp ved solheisen, jeg la meg lengre innover fjellet sammen med Bjørnar og ble liggende her på ett noe rotete termisk skrått hang. Bjørnar stakk etterhvert utover (noe som viste seg å være lurt) mens jeg ble liggende inne ved fjellet.
Jeg fikk etterhvert opp noe høyde og så at resten var i ferd med å komme seg opp lenger ute, her var det bare å komme seg ut dit før de var høyere enn meg!
Kom meg ut rett over Tonny og holdt meg her til jeg så Bjørnar og Frode M på tur opp i brukbar fart, bobbla var litt smårotete og rar, men vi kom oss til slutt opp på den og kursen ble satt rettning Hulbak Camping.

Tok punktet og fortsatte videre mot Hemsedal sentrum. Passerte rett over den ensomme kollen midt ute i dalen nord for Hemsedal, og her peip det jaggu! Denne pleier jo normalt sett være helt tom?
Jaja, det var bare å skru, løftet var riktignok svakt og litt ustabilt, men det gikk da oppover.

Jeg, Rolf Åge og Hans Cato fikk etterhvert noen hundre meter her og stakk videre mot Totten og Hydnefossen. Dette var riktignok skyggesida av dalen, men det lå noen feite skyer over der, samt det faktum at Ronny og noen til hadde tatt solsida og nå lå lavt å sleit...

Det Sklei formidabelt godt fram til Totten, men her var det slutt på morroa. Hans Cato som hadde startet 50m lavere enn meg var nå omtrent på samme høyde som meg, jeg hadde tråkka speed som en gal mann for å holde følge med han og Rolf Åge og mista derfor litt og litt høyde i forhold til dem.

Da vi kom fram til Hydnefossen lå jeg vel 50 - 100m under dem. Jeg Klina meg inn i lesida, som jeg var ganske sikker på at hydnefossen var, men det var jaggu ett lett termisk hang! Den eneste ulempen var at hver gang jeg snudde for å hange tilbake var det null løft... så det ble å snegle seg saaaakte framover. Men da jeg passerte fossen var også denne morroa over, det sank jamt og trutt og jeg bestemte meg derfor for å prøve grustaket, det måtte da funke i dag!

Det gjorde det ikke... Det sank trygt og godt med 5 ett stykke og etter noen desperate runder 100m over terrenget sto jeg på bakken.

Men det ble da en omgang i det minste! Det var jo ikke dårlig mtp den værmeldinga som var!

No comments :

Post a Comment