Sunday, 22 July 2012

Endelig godkjent 100km+ tur i år!

Da kom den endelig! Min første godkjente 100km+ tur denne sesongen!
Jeg hadde egentlig all verdens av andre planer denne dagen, men ting ble fort satt til sides da jeg så værmeldinga!

Stein-Are ble som vanelig med til Flotsberget og etter en rask tur innom Starmoen for å få åpna litt luftromsbokser var vi på start. Denne gangen før kl 11!
Svake sykluser inn og det viste seg etterhvert at det var dette vi måtte starte på pga nordlig hovedvind. Ikke helt ideelt med lite trykk ut på denne starten, men det går vel sikkert bra?
Vi kom oss da ut og opp til slutt!

Skybas var lav på starten av dagen, fattige 1550moh! Men allikevel så holder det her i flatlandet (skulle riktignok ikke vært så forferdelig mye lavere).
Turen ble prega av mye lavtflyging over skogen og nok low-saves! Men dette gjør det jo bare mer spennende og utfordrende (og dermed også mye morsomere).

Stein-Are landa etter ca 18km og fikk ufattelig nok haik etter bare 2min på bakken! En fisker med pick-up som skulle til Flisa. Snakker om griseflaks!

Jeg knota meg videre og landa på ett lite gårdstun på ett enda mindre sted som heter Tønnes og som ligger ett greit stykke inn i Sverige. Her fikk jeg umiddelbart servert en øl og ble budt inn på middag! Måtte desverre takke nei til middagen da Stein-Are og Tove var hakk-i-hæl, men fikk lov til å pakke på plenen!

Fy faen så gøy det er når det er så enklet og hyggelig som dette! :)

Tusen takk til vår "faste" hentesjåfør Tove som alltid stiller opp!
Og selvsakt en stor takk til Stein-Are for mange gode, men sprø, ideer!

PS: Skal prøve å få skrevet noe mer utfyllende, men kan ikke garantere at det kommer helt enda. I dag går turen til Ager i Spania for å fly litt Nordisk-mesterskap!

Sunday, 15 July 2012

Egil's bilder fra Øyer turen!

Egil Fonn har lagt ut mange flotte bilder fra turen vi fløy sammen fra Øyer!
Her er det mye snadder i tilegg også.
Jeg landa inne på fjellet bak Rondane, mens Egil kom seg opp igjen på mesterlig vis og landa 3km før Tynset etter litt i overkant av 100km!

Tusen takk for en flott tur Egil!

Egil's bilder

Wednesday, 11 July 2012

Begredelig vær og kursing Hemsedal'n

De siste 2 ukene har vært heller begredelige med tanke på vær. Okklusjonene har stått i kø sammen med lavtrykkene på å få komme inn over sør-Norge...

Da passa det egentlig greit at jeg hadde tatt på meg å holde OPK's kurs 3 sammen med Kjetil Øfsdahl!
Kjetil hadde fiksa i stand så alt var klart i det jeg kom opp på fredags kveld 29 juni. Kurset starta lørdagen etter og været klarna litt opp over hælja, så vi fikk gjort unna all bakkehåndteringa til tross for en elendig værmelding!

Værmeldingene fortsatte å indikere lite flying resten av uka, men elevene sto på som bare pokker noe som gjorde at vi kunne utnytte hvert minste lille vindu til å fly skolebakke-turer på mandag, tirsdag og onsdag. Allerede på torsdagen var de klare for høydeturer!

Torsdagen kom og turen gikk til Liagardene i Ål. Jeg åpna showet med å fly en av elevene i tandem for å løse opp litt nerver, virka som han likte det! Deretter gikk det slag i slag! Alle elevene fikk mellom 4 og 5 høydeturer! Værmeldinga framover så nå ikke sånn halvgal ut.
Fredagen var det østlig og turen gikk til Hydnefossen, som også denne gangen var ett populært sted. Vi hadde kvelden før fått opp en del folk fra de foregående kursene og det var mange elever og piloter i lufta!
I løpet av ettermiddagen blåste det kraftig opp og vi ble nødt til å stanse flyvinga. Ett par fikk seg noen turer i ett kort vindu litt seinere før det igjen blåste opp.
Vi avslutta dagen med att alle fikk seg en sein tur fra Grønndalen før bakvinden kom der.

Hele gjengen hadde nå mellom 7 og 9 turer!
Lørdagen ble en forbanna drittdag, vi så ett tidlig vindu på hydne mellom 10 og 12, men da vi kom opp på starten blåste det kuer og griser, så det var bare å kjøre ned igjen. Så ble det teori resten av dagen.
Søndagen kom og det så ut som nok en lang teori-dag, noe det også ble, men rundt 8-tida på kvelden fikk vi ett nytt vindu! Alle mann opp i Grønndalen for å fly!
Rett før sola sklei ned under horisonten fikk sistemann sin 10'de tur! Skal si det var god stemmning den kvelden!!!

Mandagen ble teoriprøva gjennomført med 7 nye pp2'ere (3 som får lov til å prøve igjen seinere)

Takk for ei artig uke i Hemsedal folkens!!!

Friday, 29 June 2012

What to do?

Våkna i Voss på tirsdagen til 10m/s vind nede på Vangsvatnet og tett skydekke, da SA sendte meg en melding på mårran om distansemuligheter i Gudbrandsdalen de kommende dagene var valget enkelt!

Etter en svipptur tilbake over fjellet, med migrene og god stemmning (...?) var jeg i godt plassert inne på Rikssenteret i Vågå. Dagen etter bar det opp til Espesetra, med ungdomsuka på slep! Fred-Arne (ansvarlig for ungdomsuka) svippa oss hele gjengen opp på start.

SA starta først i dag med meg og Øyvind hakk-i-hæl!
Vanskelig å ta seg opp i Heidalen denne dagen, vi ble liggende å gnikke på en 1er! SA og Øyvind kom seg ett stykke høyere enn meg, men etter litt så jeg en Skywalk-vinge som kom susende oppover, her var det bare å henge seg med!

Det ble en fin bobble og i det jeg begynte å nærme meg skybas forsvant Skywalken og Raymond joina meg istede helt opp til skybas! Dett var Raymond's aller første skybas og han fikk til og med oppleve å fly litt hang på skyveggen på tur mot Torgeirkampen! 

Raymond ble dessverre flusha ned før han nådde fram, mens jeg ble liggende rett over toppen av Torgeirkampen og gnikke på småløft før jeg fant god-kjerna, men da spruta det også til himmels!
La kursen rett over Teigkampen, som også funka i dag! Ny skybas her og kursen ble satt rett øst for Vinstra.

Bak Vinstra begynte jeg å komme lavt, men det var bra med sol inn på toppen nord-øst for Harpefoss og på lo-sida slapp det en kjempebobble! Dette var helt klart dagens beste!!! En fin 5'er helt til skybas!!!!

Nå ble jeg litt nølende, som vanelig var det skygge på Ringebu, men denne gangen strakte den seg helt fra Frya og nesten til Fåvang! Jeg bestemte meg derfor etterhvert for å gå mot Kvitefjell, da denne sida av dalen enda lå i sol. Sikta mot to bare topper rett nord for Kvitefjell, men skyggen grøyp også stadig nærmere.
Da jeg nådde fram var skyggen der også og jeg var lavt, la meg derfor på hang langs med kanten rundt til Kvitefjell, men det var lite å hente her.

Rett før jeg kom fram til Kvitefjell bestemte jeg meg for å krysse dalen og elva over til solsida. Jeg var litt småskeptisk til om jeg klarte å krysse elva, men man må da bare prøve. 
Kom inn lavt over ett sandtak på andre sida og her fant jeg no små knyttnever, men jeg klarte ikke helt ta de. Etter å ha prøvd noen runder ga jeg opp og glei inn i bollen bak. Jeg var nå helt overbevist om at det ble landing, men man kunne da gjøre ett siste desperat forsøk, hadde jo stoooore landinger rett under meg (dvs 30-50m under meg).
Jeg fløy inn på ett knøttlite hang og her peip det jaggu i varioen! Etter noen få 8-tall fikk jeg tak i ei bobble som ga meg nok høyde til å skru!!!! For en fantastisk følelse det er å komme seg opp etter å ha vært så lavt!!!

Turen videre til Tretten ble en jævela hope-leside-rotor-tur! Jeg skrapa tanna ovafor Fåvang og drifta mer enn jeg steig, på baksida var det rotor. Fikk litt overhøyde i ei bobble på veggen bak, men faen for noe rot! Rett over huset til Morten smalt det! ROTOR! Heldigvis kom jeg meg fort ut, den var snill med meg denne gangen. Først rett nord for Tretten fikk jeg tak i noe ordentlig å skru på, Men denne stoppa på 1700.

Sklei videre til veggen over Øyer, rett før her fikk jeg en ny bobble opp til 1700. Heretter ble det å drifte i småbobbler over åsen og inn i Gausdalen.

Hele Gausdalen lå i skygge, men dalen bak her igjen var fyllt med digg sol! Bare jeg klarte å lempe meg over neste åskam nå! Jeg hadde grei medvind og med ei lita boble til så ville det gå!

Men i dalen var det bare synk, så det ble nytt hang på åskammen her bak. Det endte med å ligge å skrape så lenge jeg kunne og tyne ut de siste få kilometerene. Landa på vestsida av Mjøsa på høyde med Lillehammer.

Stein-Are over start. Foto: Eirik Johansen.

Øyvind starter. Foto: Eirik Johansen

Jeg prøver å ta livet av fyren med kamera med stab.lina.
Foto: Eirik Johansen


Raymond i skybas med Rondane i bakgrunnen.
Foto: Eirik Johansen

Tilbakeblikk mot start. Raymond i bakgrunnen.
Foto: Eirik Johansen

Skybas over Teigkampen. Foto: Eirik Johansen

Low-save. Foto: Eirik Johansen

Low-save. Foto: Eirik Johansen

Low-save. Foto: Eirik Johansen

Low-save. Foto: Eirik Johansen

Low-save. Foto: Eirik Johansen

Lillehammer. Foto: Eirik Johansen
Pakka vingen og tusla en times tid inn til Statoilen ved Strandtorget hvor Tove plukka meg opp 5min etter ankomst. Nok en gang super hentetjeneste av Tove!! Tusen takk!

Wednesday, 27 June 2012

Ny 80km tur

Da ble det å fly Espesetra - Lillehammer i dag!

Stakk først til Voss på en kort sosial-visitt på mandag før turen gikk til Vågå i går. Stein-Are hadde trua!

Det ble en spennende tur med mye roteluft og en helt vanvittig morsom low-save rett nor for Frya!

Friday, 22 June 2012

Gode halvveis-dager (?)

Skybas over Flotsberget. Utsikt østover.
Foto: Eirik Johansen
Onsdag 20 Juni
Onsdag gikk turen til Flotsberget igjen. Mange piloter på start, meg, SA, Øyvind, Jon G, Jonny og Egil. Jeg var ivrig etter å komme ut tidlig da jeg så at det allerede burde virke der ute, men resten ville vente litt, så da gjorde vi det.

Burde nok starta litt tidligere enn det vi endte med å gjøre, Jeg tok siste bobbla opp i det fronten kom inn med mye vind, Egil, Jonny og SA ble liggende på hang lenge før de kom opp etter oss (meg Jon og Øyvind).

Lavt i dalen mellom Høljes og Sysslebeck.
Foto: Eirik Johansen
Jeg tok igjen Jon og Øyvind rett før Slettmoen, men lå hele tiden 100-200m lavere. Vi fikk taket i en ny boble på ei diger myr nord-vest for Slettmoen. Jon fikk umiddelbart kjerna og spruta til himmels og forsvant, jeg og Øyvind ble liggende å knote/stange motvinds før vi til slutt fikk ei god kjerne og skybas. Deretter satte vi kursen mot Høljes.

Høljes lå i skygge, Jon hadde visst søkt mot demningen uten så mye hell, Øyvind lå ett stykke foran meg og fulgte skyggekanten krossvinds. Jeg så at skya var mørk og fin og absolutt burde suge litt luft. Fikk ei god boble rett før skya og skrudde denne til ca 1900m, da turte jeg ikke mer for skya så stor ut (skybas ca 2200)! La meg inn under skya og det brølte i synkalarmen! Lenge!! Hva faen???

Landingsmyra helt til venstre i bildet.
Foto: Eirik Johansen
Endte opp lavt nede i dalen, her blåste det nordlig, bare å la seg drifte med å håpe på at sola skulle komme snart da hele dalen nå lå i skygge. Fant en del småtteri jeg klarte å vinne litt på mens jeg drifta nedover. Sola sneik seg gradvis nærmere, her var det bare å bli liggende å vente. Fikk til slutt noe som virka bra, men det forsvant på ca 2000m.

Det var mye skygge innover skogen videre østover og her er det øde med stor Ø! Valgte derfor å sikte på noen solflekker og legge meg krossvinds, men her fant jeg ikke stort. Endte med landing inne på skogen på ei myr. Etter en times rusling fikk jeg haik med en fyr som eide ett hotell inne på skauen her. Takker så mæget!

Etter en liten stud var Jonny på plass med bilen og vi satte etter SA (90-isch km) og Jon (110-isch km).
Øyvind. Foto: Eirik Johansen
Øyvind over Slettmoen.
Foto: Eirik Johansen









Vingen.  Foto: Eirik Johansen
På Landingsmyra, langt å gå!
Foto: Eirik Johansen




















Skybas mellom Tretten og Fåvang. Egil til høyre i bildet.
Foto: Eirik Johansen
Torsdag 21 Juni
Dagen etter hadde vi planlagt å fly fra Trysil, men da vi kom dit var det allerede begynt å gro igjen! Vi tok dermed en rask avgjørelse å reiste til Øyer i stede. Her så sky-bilde betraktelig bedre ut! Vi var allikevel seint på start og fikk ikke starta før 14:25!

Ble liggende å knote litt før vi endelig kom oss opp. SA og Øyvind kom seg opp i første og hadde allerede reist da jeg og BK kom oss opp. Vi la oss innover på fjellet, men BK hadde ikke fått tak i samme kjerne som meg og lå 200-300m lavere enn meg.

Jeg fikk ei boble inne på fjellet bak Tretten ved hyttefeltet der, flott boble som gikk rett til skybas. Egil, som hadde liggi litt lenger innpå fjellet, så dette og pila inn over meg. Herfra skulle vi fly sammen til jeg landa.

Vi kursa mot baksida av Ringebu, men ombestemte oss etterhvert og stakk innover Ringebufjellet og ei diger sky i stede. Skya funka som bare pokker, så det var bare å skru til skybas 2700 og holde seg i kanten!

Det gikk videre innover Atna-dalen og over platået nord-øst for denne. Herfra var det mye skygge og vanskelig. Prøvde ei ny sky, men denne funka ikke som forventa og Egil hadde nå 200-300m overhøyde på meg.

Egil.
Foto: Eirik Johansen
Vi fikk noe små-løft, men det var vanskelig å ta. Sklei lavt innover fjellet og klarte akkurat å bikke meg over de høyeste toppene ved å legge meg på hang av dem. Jeg endte med å lande inne på ei sæter her inne. Egil hadde noen ekstra hundre meter og fikk på mesterlig vis tak i ei ny boble og kom seg videre.

Fikk haik med en ordentlig raring innpå her, men det var nå eneste mennesket jeg så her å. Kom meg raskt ned til Rv3 hvor Tove og SA plukka meg opp. Tusen takk til Tove for flott henting! og Takk til Egil for en rå tur!!

Thursday, 14 June 2012

Flybart?

I morgen ser det flybart ut!
Om enn litt vind, så tror jeg faktisk det skal være mulig å fly stort sett hele dagen i mårra!
SMHI melder svak termikk i Ottadalen og NOAA melder ca 5m/s SSØ, så det kan bli litt mye for PG, men HG får en fin dag!