Wednesday, 3 April 2013

Sesongstart og marginer!

Kick-off Heidalen!
Jeg og Stein-Are hadde pratet om denne dagen ett par dager i forkant, tirsdagen ville bli en grom dag!
Hele Team Longus møttes på Lillehammer på mårran før turen gikk videre opp til Heidalen og Espesetra. På landinga møtte vi også på Espen Skåre som hadde flydd til Tretten med HG dagen før!

Gjengen var ikke veldig optimistiske på start, selv om det stod godt inn i sykluser. Det var jo alt for tidlig på året! 2. april og hele dalbunnen dekket av snø! Men vi måtte jo bare prøve?
Team-Longus på starten! Foto: Espen Skåre/Stein-Are Skogeng

Stein-Are var først ut, og så fort han kom seg i lufta kom også bakvinden, kraftig!!!
Stein-Are forsvant til himmels og stakk, mens vi andre ble stående igjen i 3-4 m/s bakvind! Hva faen?? Det varte ganske lenge, men etterhvert begynte det å trekke litt inn. Det tok vel ca 10 min til det begynte å stå stabilt inn og kraftig nok til å ta av. Jeg røska opp skjermen først og heiv meg utfor med Jon hakk i hæl! Det var absolutt en leside, men ikke så ille som jeg først frykta, det tikka forholdsvis jamt opp med 2-3 m/s.
Nå tok Espen av også, jeg og Jon ble liggende å knote på ca 16-1700m med no smågreier i det Espen kom opp som en kork med bobla til oss! Bang i skybas 2000m og kursen ble øyeblikkelig satt mot Torgeirkampen!

Jeg kom inn griselavt her, med Espen og Jon noen hundre meter over meg. Var i grunn ganske overbevist om at turen var over her, rotete og rar luft lavt i lesida. Bittesmå turbulente kruttønner som det var umulig å få tak på. Etter en halv runde ble 3 i stig forvandlet til 4 i synk...
Jeg kom inn kanskje 50-100m over en gård i sida rett over dalbunnen i det jeg traff godbobla! Det starta med forsiktig tikking 1-2 m/s, Jon og Espen kom over og bobla økte til ca 3!
Plutselig bare forsvant Espen! Han hadde funnet kjerna og dott med seg tau-stigen opp!! Jeg og Jon fant til slutt en annen kjerne litt lenger ut i dalen og stakk til Vinstra med 18-1900m.

På tur over sikta jeg rett på juvet til Stein-Are, med Jon hakk i hæl. Vi fant no småting her som drifta over toppen mot S-V, men det var bare småting. Jeg ble liggende igjen en runde ekstra mens Jon stakk lavt mot Vinstra sentrum. Jon kom inn LAVT!! Allikevel stakk jeg etter og traff heldigvis på bobla Jon missa, men heller ikke denne var noe særlig tess, kraftig fra 1300 til 15-1600, men så forsvant den bare!

Jon Ble liggende igjen å knote lavt over Vinstra med noe småputring, mens jeg stakk mot veggen ved Harpefoss. Traff på godbobla jeg har tatt flere ganger før rett N for veggen, dette var helt klart dagens beste boble! Lå en stund med jamt løft på mellom 4 og 5 helt opp til bas! Der traff jeg overraskende nok på Øyvind!! Han hadde blitt stående igjen på start mens vi andre stakk og hadde tydeligvis flydd sykt effektivt!!

Vi stakk videre mot Frya sammen, ny boble over starten her. Jeg bestemte meg for å sikte rett mot Kvitfjell og kutte svingen ved Ringebu, tror dette var ett godt valg! Her traff vi også på Espen igjen! Mens Espen og Øyvind fortsatte å jobbe med en boble vi fant rett før Kvitfjell, stakk jeg over dalen og til solsida. Knota litt med noen småkjerner rett før Fåvang, men ca rett over Fåvang kirke banka jeg inn i godbobla! Øyvind var allerede på tur mot meg i det jeg traff den og kom inn noen hundre meter under meg.

Jeg valgtå å ikke vente og stakk videre mot skyggesida av Tretten, skybildet denne rettningen så helt episk ut, men i det jeg stakk forsvant også skygata over til Gausdal. Espen lå lavt ved Tretten å knota, han sleit fælt så det ut som, så jeg tok bare litt ekstra høyde rett V for Tretten og måka videre mot Gausdal.

Ny boble over platået inn til dalen, sannsyneligvis trigga av to feite høyspentgater som gikk oppå platået.(Jeg har vel ett mildt sakt ambivalent forhold til høyspent, de trigger som faen, men når du er nær bakken er de bare i veien...) Her fikk jeg ca 1800m og valgte å peise videre inn i Saksumdal. Planen nå var å komme meg inn i Begnadalen for å unngå høydebegrensninga som starter ved Mjøsbrua, men da jeg kom inn i Saksumdalen så jeg at det var forbanna øde og langt over til Begnadalen. Lite medbrakt mat og vissheten om 60-70cm sukkersnø på toppen tok egentlig avgjørelsen for meg. "Hello mr. No-Balls!"

I ettertid tror jeg at jeg hadde kommet meg over, skybildet så episk ut over, men mygga pent og pyntelig ut.
Prøvde istede å komme meg tilbake til Mjøsa, men kraftig N-Ø gjorde dette vanskelig.

Hele den siste timen trodde jeg at hver boble jeg skrudde skulle bli den siste, men ble stadig overraska over at jeg stadig fant 3'ere!

Siste bobla tok jeg helt til skybas 2100m. Så at jeg hadde 88,7km på instrumentet. Rein medvinds så ville dette bli langt! Men det betød kryssing av en del åser. Valgte istede å sikte rett mot Biri i kraftig krossvind.

Siste minuttene ble spennende, Instrumentet viste 99,8km, men jeg skrapa beina i tretoppene og det sank noe jævelig!!! Klarte bare så vidt lempe meg over en ledning i det jeg så instrumentet passerte 100km! Kasta vingen rundt og landa motvinds! Det ble 100km med 50m margin!! LITT glad!!


Viste seg seiner at Jon hadde sett hele greia fra ca 1200m rett over meg, han landa forresten ved Mjøsbrua til 105km, Øyvind kom seg nesten til Gjøvik med 114km! Espen landa på Tretten for andre dag på rad og Stein-Are endte opp på Fåvang!
Alt i alt en overraskende bra dag! Gøy å fly så langt så tidlig!!!!
Takk til alle for turen og til Tove for kjøring!

Team-Longus blogg om turen
Min logg
Øyvind's logg
Jon's logg
Stein-Are's logg
Espen's logg.

Thursday, 21 February 2013

Mexico, del 2

Da har man allerede rukket å være hjemme i 3 uker! Tida flyr!
Men her kommer endelig siste Mexico-oppdatering, seint, men den er her i allefall! :P

Totalt ble det 5 og en halv uke med fantastiske flyforhold hver eneste dag! Jeg hadde faktisk ikke en eneste dag uten flying, noe som i grunn ikke er unormalt for Mexico.
Jeg endte opp med å logge litt i overkant av 80t, noe som slettes ikke er så halv-galt :)

Under følger noen bilder fra de siste ukene :)
Emanuel med sin Axis Mercury på skli fra Aguila!
Foto: Eirik Johansen

Tandem over Valle de Bravo.
Foto: Eirik Johansen

Kalle i skybas.og.litt-til ;)
Akkurat sånn livet skal være!
Foto: Eirik Johansen

Rasmus lavt på en litt grå dag.
Foto: Eirik Johansen

Mr. Helgesen. Foto: Eirik Johansen

Tror dette er Rasmus. Uansett, mye skygge i Ventegropa og
over Crazy, så vi gikk utafor på flatlandet og det funka!
Foto: Eirik Johansen

Kalle og Kristofer over en liten landsby
ute på flatlandet.
Foto: Eirik Johansen

Ronny og Vulkanen!!
Foto: Eirik Johansen

Ronny tenkte bare han skulle fjerne en kvist fra linene mine...
Foto: Eirik Johansen

Ronny!! Foto: Eirik Johansen

Wednesday, 2 January 2013

Nytt fly-år!

Da var man i gang med 2013! Ønsker dermed alle som kikker innom, ett godt nytt år!

Den sisste uka i 2012 ga mye fin flyving her i Mexico. Vi har både hatt dager med fine skyer å leke seg med, vind, lave- og høye blåtermikktopper. Den norske gjengen er på plass og Ronny setter spenstig og ambisiøse oppgaver! Kan blant annet nevne en oppgave som gikk fra Espina via La Pila og deretter til Aguila! De klarte jaggu dette til slutt, men måtte bite i gresset før landing hjemme. Synd, for det hadde vært utrolig imponerende om de klarte den!

Under følger en liten serie blinkskudd fra den siste uka :-)

Jeg og Jon Erik ligger å skummer sky-veggen over Pin2.
Foto: Eirik Johansen

Leker meg med noen asym.360 over landinga. Tørst og sulten
pilot på tur ned til øl og torta! Foto: Eirik Johansen

På tur fra Magey til Cerra Gordo. Skrudde oss opp 200m over
skybasen på veggen av skya!
Ronny ligger i front som vanelig. Foto: Eirik Johansen

Gjengen på tur ut til La Pila! Spennende sklistrekke :P
Foto: Eirik Johansen

På bursdagen til Elin  fløy hele gjengen med ballong på seletøyet!
Her er jeg på tur inn over Valle de Bravo!
Foto: Eirik Johansen

Ronny i kjent profil! Foto: Eirik Johansen

Tryne-bilde med Daniel i lånt Icepeak6 i bakgrunnen.
Foto: Eirik Johansen

3x Enzo på tur over til Magey. Ronny, Rolf og  Ole-Johnny.
Foto: Eirik Johansen

Monday, 24 December 2012

Endelig igang!

Da var jeg endelig i gang med litt ordentlig flying her nede! Gårsdagen ble noe amputert på grunn av en stykk bra feit knyte på høyre side. Klarte allikevel å knote meg opp og bak til steinraklet! :) Blir "straffe-flying" på kvelden av sånt ;) På tur hjem stoppa bussen (som forøvrig var full av tyskere) på en lite lokal sjappe for å kjøpe seg en tequila og jaggu spanderte de ikke en på meg å! :P

Dagen i dag ble derimot langt bedre! Hadde egentlig planer om Ventegropa-Crazy-Magey-Cerra Gordo-Valle, men på grunn av en lav og kraftig inversjon ble planen avbrutt. Fikk allikevel en fin tur hjem via mjølkeruta :)

Tracklogg 22/12
Tracklogg 23/12


På skli fra start mot El Penon. Foto: Eirik Johansen
På nært hold begynner tanna å bli litt stor!
Foto: Eirik Johansen

Ventegropa. Foto: Eirik Johansen

På tur fra Ventegropa og til Crazy!
Foto: Eirik Johansen
Tandem i ventegropa. Foto: Eirik Johansen

Andreas over Crazy. Foto: Eirik Johansen

Ønsker alle en god jul!! :)

Friday, 21 December 2012

Framme i Valle de Bravo!

Så, da var man endelig framme i Valle de Bravo!
Noe knoting med flyene ned hit. Flyet fra Gardermoen ble en time forsinka av uviss grunn, så det ga meg en litt tight transfer i Frankfurt, men det gikk! Nå skulle det allikevel vise seg at jeg ikke hadde det så forbanna travelt i Frankfurt som jeg først trodde, 747'n hadde visst no trøbbel med dassen som førte til en og en halv times forsinkelse der også. For meg betød dette en mulighet til å få spist litt, så var egentlig helt greit!

Flyturen over dammen var fin som vanlig, med mye fint å se på, driv-is mellom Grønland og Canada, store, snødekte flater i det nordlige USA med spredt bebyggelse og hele turen var i solnedgangen. Vi tak den faktisk igjen over Grønland og fikk en ny fin solnedgang over USA!

Vel framme i Mexico City hadde Lufthansa bestemt seg for droppe å ta med seg vingen fra Gardermoen. Det hadde visst blitt lagt igjen en hel container som egentlig skulle med flyet fra Gardermoen... Heldigvis fikk Emma ordna opp i sakene og vingen er nå på tur over Atlanteren og lander her kl 1930 lokal tid.

Det vil si at første dagen i Valle de Bravo blir hviledag for min del. Reiser inn til Mexico City nå i ettermiddag sammen med Tio for å plukke opp vingen og da blir det forhåpentligvis flying fra i mårra av! :-P

Så nå er det bare å glede seg til masse fin flyving de neste ukene framover :-)

Wednesday, 19 December 2012

Snart Mexico!

Da nærmer det seg avreisetidspunkt! Det er to år siden sist jeg var i Valle de Bravo rett vest for Mexico City og i år går turen igjen tilbake til pg-paradis! Mexico byr som oftest på XC-forhold hver eneste dag i desember og januar, du er uheldig hvis du i løpet av en to ukers periode får en dag som ikke er flybar!

I den forbindelse tenkte jeg at jeg skulle prøve å holde bloggen litt oppdatert med flyturer og opplevelser fra Mexico. Sekken er pakka, passet ligger klart og jeg er over-klar for tur! Dette blir bra!!!! :P

Wednesday, 31 October 2012

Distanseåret 2012 - En oppsummering

Da er snart oktober også over og distansesesongen her hjemme i gamle Norge er over for lengst. Allikevel var det noen av de ivrigste som fikk seg noen fine distanser helt i slutten av september :-) Jeg endte derimot min sesong tidlig i august, da tiden for alvor og skolegang kom og beit meg hardt i ræva ;-)
Dette er også grunnen til at det ikke har kommet så mye herfra de siste månedene, men jeg tenkte nå komme med en oppsummering av min egen distanse-sesong i år.

Happy-dude høyt over Sverige!
Foto: Eirik Johansen
Min sesong startet forholdsvis seint. Det var ganske frustrerende å sitte å se på folket fly 100 kilometere her hjemme, mens jeg satt i regntunge Frankrike, men heldigvis hadde jeg godt selskap.
Selv om jeg ikke starta distansesesongen min før begynnelsen av mai skulle det bli litt av en pangstart!
På kvelden 5 mai får jeg en telefon fra en svært så ivrig Stein-Are, han var lysten på å prøve ut det nye flystedet til klubben, Flotsberget, dagen etter. Selvsakt var jeg med på det, han hadde prata mye om dette stedet helt siden i fjor høst!
Vi starta i relativt friske forhold og det skulle vise seg å være like friskt i lufta! Vindhastighet på start var mellom 3 og 7 m/s, mens vel oppe i lufta lå den på mellom 8 og 11! Her var det god dytt i ryggen!
5 timer seinere stod jeg plutselig midt inne i Sverige, rett nord for Mora i ett lite sted som heter Orsa. Vi hadde studert kartene for TIA'en i dette området nøye, men allikevel busta jeg dessverre luftrommet og turen var dermed ikke godkjent i Fridistanseligaen, men hva gjør vel det etter en så fantastisk tur!

Fikk en liten bonus-tur mellom slaga fra Stokkelia sammen med Trond Halvorsen før turen igjen gikk opp til Gudbrandsdalen med team Longus. Logg
Team-Longus (-Jon) samlet over en kopp te hos Fjell-Fredrik.
Foto: Morten Fagerli

Som sagt, turen gikk opp til velkjente Gudbrandsdalen med Stein-Are. Distansemulighetene for den kommende uka så lovende ut, men det skulle vise seg å bli litt knotete. Første dagen ender vi med en liten heng-tur på Balbergkampen, rett ovenfor Lillehammer. Koselig det, for all del, men ikke helt det vi var ute etter. Logg.
Dagen etter går turen til Trysil, forholdene ser fantastiske ut, men dessverre blir vi utsatt for en ulykke i gruppa. Alle går ned å topplander og hjelper til så godt vi kan. Ambulanse-helikopteret lander på imponerende vis 30m fra oss. Gøy å se dyktige mennesker fra ambulansetjenesten i arbeid. Det går nå forøvrig forholdsvis bra med piloten som krasja :-) Logg.
Leirbål etablert! Foto: Stein-Are Skogeng
Heldigvis for oss som ble igjen så også neste dag lovende ut. Nordlig vind denne dagen, så vi dunda opp til Heidalen og Espesetra. Her ble vi bare stående i det vi mistenkte kunne være en rotor, så vi bestemte oss etterhver for å prøve Frya og her skulle jeg få en kort, men minneverdig tur sammen med Øyvind Brattberg og Stein-Are! Super hentetjeneste fra Morten Fagerli LoggStein-Are's logg.
Fra Morten reiser jeg og Stein-Are rett tilbake til Heidalen og tilbringer natta nede ved Sjoa-elva i telt. Pisspraten går ivrig rundt leirbålet den natta, akkompagnert med noen liter øl, naturligvis... Våknet til supre forhold morgenen etter og reiste rett opp på start! Det skulle vise seg å bli en, av flere, "close, but no cigar-turer" denne sommeren! Beskrivelse av megLogg fra meg. Logg fra Stein-AreLogg fra ØyvindLogg fra Jon Grande Dahl.

På skli ett sted over de
Svenske skoger.
Foto: Eirik Johansen
Deretter var det duket for NC-Hvittingfoss, dette er alltid ett flott arrangement med masse hyggelige mennesker og intet unntak var det i år! Jeg reiste rett ned til Hvittingfoss etter å ha henta bilen i Heidalen. Takk til Frode Halse for henting på Lillehammer!!! Til tross for over-stabilt vær fikk vi 2 gyldige omganger. Den første var en ca 50km oppgave fra Stokkelia til Hvittingfoss, få som kom seg opp. Logg.
Siste dagen er vel egentlig ikke verdt å nevne for min del, men den blir nå med allikevel :PLogg

Rett etter NC'en Banka jeg tilbake opp i Gudbrandsdalen, folk hadde flydd langt her den hælja jeg hadde vært nede i Hvittingfoss og jeg var sugen på langtur!
Den første turen ble en fantastisk team-flygings tur etter at vi klarte og samles en gjeng over Vinstra. Kan nevnes at Cato Bakken var den eneste som kom seg over 100km denne dagen og det var også hans første 100km tur!!! Logg fra megLogg fra CatoMin artikkel fra turen.
Jeg hadde egentlig tenkt til å dra hjem neste dag, men Egil og Stein-Are klarte heldigvis å overtale meg til å bli. Det skulle vise seg å bli litt av en bonus-tur! Min artikkel. Min logg.

Mai var rett og slett episk i år! Jeg logga over 34t og totalt 628km! Dette er ganske bra for å være i Norge!!

Men så snart mai var over ble det litt mer skralt med gode flyforhold. Jeg og Marius Teie bestemte oss allikevel en uke ut i juni, etter litt vær-studier,  at vi ville prøve ett nytt flysted. Det var kun Rob Hazes og Hans Cato Grytnes som hadde flydd fra dette stedet før oss. Vi kjørte ned dagen før og tok natta i henholdsvis bil og telt. På morgenen ble det en times vasing opp åssida før vi stod, svette og fornøyde, på start. Jeg hadde akkurat vært nedom våre kjære pg-pushere i Termikk&Rotor å kjøpt meg ett nytt seletøy, X-Alps GTO, og var nå overivrig etter å få testa det ut! Lengden på turen vår ble nå så som så, men fin var den allikevel! Min logg. Marius sin logg. Min beskrivelse av seletøyet
Det er alltid god stemmning i skybas!
Foto: Stein-Are Skogeng

Etter turen med Marius regna det stort sett en måned i strekk... Jeg tilbragte en uke av denne tiden som daglig leder på Rikssenteret i Vågå, her var det dårlig med besøkende og det var jo forsåvidt av en god grunn til det. Øsende regn. Heldig vis slapp vi unna en ny flom!

Neste turene mine ble ikke før i slutten av juni. Som vanlig ble det opphold hos Stein-Are. Første turen gikk fra Flotsberget og innover Sverige. Min logg. Stein-Are sin logg. Øyvind sin logg. Jon sin loggEgil sin logg. Video fra Stein-Are.
Dagen etter hadde vi egentlig bestemt oss for å fly fra Trysil, så vi kjørte dit på mårran. Men der grodde det bare igjen, så da gikk turen tilbake igjen og nytt forsøk i Øyer seint på dagen. Funka det!!! Min logg Egil sin logg. Jon sin logg. Egil sine bilder.
Min beskrivelse av disse to dagene

Lillehammer og Mjøsa en sein ettermiddag i Juni.
Foto: Eirik Johansen
Det ble nesten en uke pause før jeg igjen tok turen opp Heidalen og Espesetra! Jeg hadde først vært noen dager på Veko i Voss, men da distansene så ut til å utebli og været ikke irka til å være det beste dro jeg like greit til Vågå. Igjen viste Gudbrandsdalen seg i kjent stil denne sommeren ved å levere slappe og hakkete bobler. Jeg hadde min desisert laveste low-save i bollen mellom Ringebu og Fåvang denne turen. Lempa meg griselavt over Lågen fra Kvitefjell og rett over i bollen her. Skrapa som bare faen over ett grustak, la meg så inn i bollen og 30m over E6 på en liten kolle begynte det å pipe hissig. Klarte utrolig nok å komme meg opp og lande på Tretten! Fikk til og med hele seansen på film!! Min loggKort beskrivelse av turen.
Dagen etter så ganske halvveis ut, så vi bestemte oss for å gå for Høsbjør, jævla møkkaplass... Stein-Are og Øyvind gnikka seg opp, jeg bøsta og vant en kjøretur (og Bøste-brøler'n)... Stein-Are sin logg. Øyvind sin logg. Min logg. For min del gikk nå turen over til Hemsedal for å holde kurs, like greit det. Mye regn og drittvær.
Må nevnes at etter at jeg stakk fra Voss var det en gjeng som føy litt der... Egil FonnErlend RongenEspen SkåreRonny Myklebust, John Herman Sørheim og Jan Richard Hansen.

I slutten av Juli skulle jeg være med på Nordic Open i Ager i Spania. Dagen før avreise til Spania så jeg ett vindu her hjemme. Etter å ha sitti å rista av abstinenser den siste måneden så det endelig ut til å bli XC-forhold! Ringte Stein-Are dagen før og han var selvsagt med. Det ble igjen tur til Flotsberget og endelig fikk jeg den etterlengta gyldige 100km+ turen min denne sesongen, trodde jeg...
Vi trodde virkelig vi hadde gjort alt riktig. Åpna alle boksene til Starmoen og sjekka luftromskartet på sida til Hans-Cato. Men ansvarlige for godkjenning av turer i fridistanseligaen var bedre informert enn oss.
Det er virkelig SURT når man er helt sikker på at man har alt på stell og så får vite at man ikke hadde det allikevel... Vi hadde for sikkerhetsskyld deklarert Munkfors, som i så fall ville bragt meg rett over Hagfors flyplass og gjennom en TIA til... I etterpåklokskapens ånd burde vi kanskje kontaktet en eller flere svenske piloter og forhørt oss om luftrom, dette gjorde vi altså ikke. Å fly rett gjennom kontrollert luftrom som dette kan være farlig for både meg selv og eventuelle piloter/passasjerer i andre luftfartøy. Selv om sjansene for en kollisjon er små kan det være potensielt dødelig for begge parter. Jeg vil her også stresse viktigheten med å DELE luftromsinformasjon med hverandre, det er en grunn til at luftrommet er der! Min beskrivelse av turen. Reaksjon på underkjent tur. Min logg. Stein-Are sin logg.

Deretter gikk turen til Ager som ligger i Pyrineene i Spania, ikke så langt fra Barcelona. Dette er ett fantastisk sted med stort sett gode, men kraftige flyforhold!
Task 1
Task 2
Task 3
Task 4 - Kanselert
Task 5 - Kanselert
Task 6
Task 7
Alt i alt var jeg vel litt missfornøyd med egen innsats, spesielt siste dagen, men sånn går det når man skal følge hottere vinger med dyktigere piloter i ;-)

Etter Ager ble det nok ett kurs å holde i Hemsedal og med dette så endte også distansesesongen min dette året.

Været viste seg, også i år, fra en heller dårlig side. April og mai viste seg å bli månedene man måtte avgjøre det hele på. Juni og juli var to ganske fuktige måneder, men vi fikk da til noen ok turer allikevel!
Jeg og Stein-Are på gli over Hafjell.
Foto: Stein-Are Skogeng
For min del ble sesongen litt både og. Veldig fornøyd med egen innsats i lufta, men ikke fult så fornøyd med egen innsats når det gjelder å respektere kontrollert luftrom, FY! Siste kunne jeg riktignok vanskelig gjøre noe med og må vel inrømme at det var noe bittert å få underkjent akkurat den turen, men sånn er det bare.
Lærdommen å trekke ut fra dette må vel bli: LEGG INN DE JÆVLA BOKSENE PÅ COMPETINOEN, SOPP-SKALLE!!!!!!!

Sesongen ble preget med mange opplevelser, alt fra stygge ulykker til fantastiske turer over fjell og skog. Jeg må spesielt trekke fram Turen sammen med Egil over Ringebufjellet og på østsida av Rondane over Atnadalen, makan til terreng og utsikt! Fantastisk! :-)
Turene innover Sverige har også vært spennende, spesielt med tanke på at det ikke er noen som har flydd disse rutene før. Selv om de lengste turene ble underkjent er det en morsom følelse å vite at man har vært førstemann innover uflydd terreng :-D !!!!!!!!! Akkurat den følelsen er, og vil alltid være, noe helt spesielt :-D

Da er det bare å glede seg til neste sesong! Jeg tjuvstarter riktignok i desember/januar med en liten tur til Mexico, det skal bli digg!

På tampen må jeg legge til en STOR gratulasjon til Tom Salamonsen, som igjen viser seg å være SUVEREN i Fridistanseligane, Mikael Ulstrup som banka alle i Distanseligaen og ikke minst Arne Kristian Boiesen som tok andreplass i BEGGE ligaene! Utrolig sterkt gjort av alle tre! GRATTIS! :-)

Fridistanseligaen 2012
Distanseligaen 2012